De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema: “Een beetje uit de hand gelopen”

Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. Sinds dit jaar kunnen ze leven van hun avonturen op de fiets. De volgende uitdaging is de lancering van een eigen wielerteam, supportersplatform en kledinglijn.

Dit artikel was eerder te lezen in de allereerste editie van RIDE Magazine van februari 2021

We spreken de mannen nabij het Olympisch Stadion in Amsterdam, in experience store Ride Out. De werkplaats van de fietsenwinkel annex wielercafé is deze ochtend speciaal voor de mannen geopend, op voorwaarde dat iedereen coronavrij is.

Binnen wachten Bas Tietema (26), Josse Wester (27) en Devin van der Wiel (24) op de uitslag van hun coronasneltest. Nieuwsgierig naar de uitslag zijn ze niet. “We hebben het coronavirus alle drie al gehad,” bekent Bas. “Alle vergaderingen hebben we deze winter digitaal gedaan. Een keer zijn we bij elkaar gekomen omdat we documenten moesten ondertekenen. Een dag later hoorde Bas dat hij besmet was,” vult Josse aan. Ze gingen voor twee weken in thuisisolatie. De fiets bleef in de schuur.

Josse en Bas – foto: Vincent Engel

De gevolgen merken ze nog altijd. Vooral tijdens het trainen. “Het is dramatisch voor je conditie,” ervaart Devin. Binnenkort staat een inspanningstest gepland waar de mannen nu al vrees voor hebben. Maar dat is een zorg voor later. Deze dag staat in het teken van een fietsmeting.

Doorbraak

De drie heren zijn het gezicht van YouTube-kanaal Tour de Tietema. Sinds 2019 veroveren ze de wielerwereld met hun verfrissende wijze waarop ze verslag doen van de wielersport.

Afgelopen jaar braken ze door met een videoserie waarin ze zichzelf in vijftig dagen probeerden klaar te stomen voor de volledige Ronde van Vlaanderen. De zeven afleveringen werden samen ruim 1,3 miljoen keer bekeken. “Het was een noodoplossing,” lacht Bas. “Alle sportevenementen die we wilden bezoeken werden vanwege het coronavirus afgelast. We moesten wat anders bedenken en zijn toen ons eigen avontuur gaan filmen.”

Tietema is in de wielersport geen onbekend gezicht. Op zijn achttiende werd hij gescout door de opleidingsploeg van BMC. Waar ploeggenoten als Dylan Teuns, Stefan Küng en Pavel Sivakov de overstap naar profs wisten te maken, bleef Tietema haken. “Door huidklachten kon ik niet meer presteren. Bij inspanningen kreeg ik rode vlekken over mijn hele lichaam die jeukten als brandnetels. Ik verloor het plezier in de sport.”

“In mijn tijd bij BMC was ik al bezig met YouTube en social media. Wat mij toen opviel is dat vrijwel alle media gericht zijn op het inhoudelijke deel van de sport. Ik miste entertainment. Het doel van dit kanaal is die andere kant van de wielersport tonen.”

Ik wil wel mee om drie weken te lachen en daarna zoek ik weer een serieuze baan. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder.

Josse Wester

Er was alleen één probleem. Verstand van filmen en monteren had hij niet. Via WielerFlits-verslaggever Youri IJnsen leerde hij Devin kennen. “Vijf weken voor de Tour de France hebben we op Utrecht CS afgesproken en heb ik mijn plan uitgelegd: naar de Tour gaan en iedere dag een video maken van een challenge die het publiek voor ons bedenkt. Zonder accreditatie en met amper budget voor hotels. Devin zag dat wel zitten.”“Een paar dagen voor ons vertrek had ik toevallig contact met Josse, die ik kende via mijn stagebedrijf waar hij mijn begeleider was,” haakt Van der Wiel in. “Hem leek het ook wel leuk.”

“Ik dacht letterlijk: Ik heb net ontslag genomen en de Tour de France is toch wel een bucketlist-dingetje… Ik wil wel mee om drie weken te lachen en daarna zoek ik weer een serieuze baan. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder,” lacht Wester.

Josse en Devin – foto: Vincent Engel

Kansen

Bij het publiek, dat op hun YouTube-kanaal steeds verder groeit, werden de video’s vanaf het eerste moment met veel enthousiasme ontvangen. De ietwat conservatieve wielerwereld reageerde wat gereserveerder.

Josse: “Kort voor het begin van de Tour hebben we de perschefs van alle ploegen een e-mail gestuurd met ons plan. De reacties waren stuk voor stuk positief. ‘Gaaf initiatief, veel succes, maar wij gaan niks met jullie doen’, was het eerlijke antwoord wat we steeds kregen.”

Devin: “We hadden ook te maken met een groot vooroordeel. Wanneer je zegt ‘iets op YouTube te willen doen, en een nieuwe generatie aanspreken’, denken ze aan de wedstrijd verstoren, streaken en de randjes opzoeken. Precies wat de ploegen en organisatoren juist niet willen. Zij willen dat de NOS vraagt hoe de benen aanvoelen.”

Bas: “Uiteindelijk zijn we toch een beetje het boevenpad opgegaan door renners te benaderen die ik nog kende.”

Gaaf initiatief, veel succes, maar wij gaan niks met jullie doen.

Josse Wester

Josse: “In die eerste Tour sliepen toevallig in een hotel waar ook BORA-hansgrohe verbleef. In de lobby kwamen we toen Duits kampioen Maximilian Schachmann tegen. ‘Hey Bas, how are you?’, riep hij uit zichzelf. Ik wist toen nog steeds niks over de achtergrond van Bas. Ja, dat verhaal van Parijs-Roubaix (derde bij de beloften in 2014, red.) had ik al duizend keer gehoord, meer wist ik niet. Zowat iedereen van die generatie bleek Bas te kennen.”

Devin: “Voor ons was dat echt top. Zolang de wielrenners het leuk vinden kunnen wij toffe video’s maken.”

Bas: “De eerste video die viraal ging was met Peter Sagan en Daniel Oss. Van Vive le Velo tot Dumpert, die video stond overal. We zaten die avond in een Buffalo Grill toen die video online kwam. We wisten niet wat ons overkwam. In het eerste uurtje houd je de kijkcijfers een beetje in de gaten. Van twee a drie duizend kijkers schoot die video door naar twintigduizend views in één avond. Op Dumpert werd-ie in een dag zelfs meer dan een half miljoen keer bekeken.

Het mooie was; de dag erna was het rustdag en sliepen we in hetzelfde hotel als Astana en een aantal perschefs. ’s Avonds stapten we op de persman van BORA-hansgrohe af. Die moest wel een beetje gniffelen, want hij wist natuurlijk dat wij zonder zijn toestemming Sagan en Oss hadden benaderd voor die aflevering. In al ons enthousiasme vroegen we hem of hij de video wilde delen op de social media kanalen van de ploeg. Hij zei: “Jullie moeten ons nooit meer iets vragen, maar het gewoon doen, want wij kunnen geen ‘ja’ zeggen op dit soort verzoeken, maar de renners vinden het hartstikke leuk.”

Guerillamarketing

De mannen wisten ook op andere sociale media als Twitter en Instagram snel in bekendheid en volgersaantallen te groeien door slim gebruik te maken van de mogelijkheden.

De mannen van Tour de Tietema checken hun Cervélo-fietsen – foto: Vincent Engel

Bas: “Iedere profwielrenner heeft tegenwoordig wel een Instagramaccount waar ze nieuwe actiefoto’s op willen. Bij alle wedstrijden die we bezoeken maken we ook zelf foto’s die we ’s avonds via privéberichten naar ze sturen. Mathieu van der Poel, Robert Gesink, Peter Sagan… Overal zie je onze naam dan verschijnen.”

Josse: “En zelfs de Tourwinnaar! Na zijn huldiging in Parijs plaatste Tadej Pogacar vier foto’s. Drie daarvan zijn door mij gemaakt. Supervet toch? ”

Devin: “Tegenwoordig sturen renners ons berichtjes met de vraag of we nog foto’s hebben.”

Maar niet iedereen is blij met de guerillamarketing van Tour de Tietema. Josse: “In de Tour hebben verschillende fotografen geklaagd dat onze foto’s te goed zijn en overal op social media verschijnen. Ik beschouw dat vooral als een mooi compliment.”

Voetballer

Vorig jaar was het plan om de challenge-videos, zoals een wheelie-challenge organiseren tijdens de Tour de France, op een vouwfiets een Tourcol beklimmen of een dag meerijden in de reclamekaravaan, ook te gaan maken bij de Dutch Grand Prix, het EK voetbal en de Olympische Spelen. De gevolgen van het coronavirus gooiden echter roet in het eten.

Het team van Tour de Tietema tijdens de bikefitting – foto: Vincent Engel

“Om toch content te blijven maken besloten we onszelf te filmen,” blikt Bas terug. “Hoe begin je met wielrennen? Devin had nog nooit op een racefiets gezeten. Om er ook entertainment van te maken moest er een absurde challenge aan verbonden worden. Zo ontstond de uitdaging om te kijken of je een beginner in vijftig dagen kan klaarstomen voor de volledige Ronde van Vlaanderen.”

Devin: “Als iets langer dan tien minuten fietsen was, pakte ik liever de auto. Ik voel me nog altijd een voetballer, geen wielrenner. Toch moest ik ineens op een racefiets stappen en trainen voor een tocht van meer dan 240 kilometer, en dat alles vóór de camera.”

Josse: “Maar ons verhaal bleek enorm aan te slaan bij het publiek. De eerste video, waarop je Devin en mij twintig minuten zo hard mogelijk ziet fietsen is inmiddels meer dan 300.000 bekeken.”

Bas: “Het coronavirus heeft uiteindelijk een ommekeer teweeggebracht die goud is geweest voor ons kanaal. Zowel commercieel als creatief heeft dit ons platform volwassen gemaakt. Leven van een YouTube-kanaal is ontzettend moeilijk. Je moet verschillende partners hebben die geloven in je verhaal. En dat is gelukt!”

Josse: “Bas heeft tijdens zijn wielercarrière altijd als monnik geleefd. Devin en ik stonden nog met één been in het studentenleven. Wij moesten voor het eerst gedisciplineerd gaan eten, en véél trainen.”

Devin: “En op YouTube is alles vaak een beetje aangedikt, maar wij kunnen niks faken. Alle ritten die wij maken komen op Strava. De sociale druk om te sporten is enorm. Stond ik bij een tankstation vraagt een onbekend iemand hoeveel dagen het nog was tot onze Ronde van Vlaanderen. Dat was wel even wennen. In het begin wilde fans een foto of handtekening van Bas. Nu word ik ook nageroepen door groepjes fietsers die mij tegemoet rijden.”

Bas Tietema – foto: Vincent Engel

Een eigen team

De mannen zijn influencers geworden. Al noemen ze zichzelf liever entertainende verhalenmakers of de traagste beroepswielrenners. Het volgende hoofdstuk is de oprichting van een eigen wielerteam, een supportersplatform en een sportieve- en vrijetijdskledinglijn.

Het succes van hun YouTube-kanaal bij een nieuwe generatie wielerliefhebbers maakt hun interessant voor bedrijven uit de fietsindustrie. De fietsmeting die ze vandaag ondergaan is ook een eerste kennismaking met drie gloednieuwe gesponsorde racefietsen. Voor Bas en Josse de Cervélo S5 Disc Dura Ace Di2. Vanwege rugklachten kiest Devin voor de R5, het klimmersmodel van het Canadese fietsenmerk.

Op de stoep voor het Olympisch Stadion blinkt een eveneens nieuwe Skoda SUV, uiteraard voorzien van opvallende roodgele bestickering. Dankzij de steun van deze en andere partners als AGU en Bingoal heeft het drietal de zekerheid om minstens drie jaar lang al hun tijd in dit project te steken.

Als je de wielersport bekijkt als grote ladder, heb je onderaan de Tour de France op televisie kijken en bovenaan de Oliver Naesens van deze wereld.

Josse Wester

Uitfietsen

Het grote sportieve doel dit jaar is Devin en Josse aan de finish krijgen in een officiële wedstrijd. Bas gaat als ervaringsdeskundige zijn teamgenoten wegwijs maken in de wedstrijdsport. Deze verhaallijn zal als rode draad door het seizoen lopen.

Bas: “De laatste aflevering van de Ronde van Vlaanderen-serie sloten we af met een ludieke oproep. Als we 20.000 likes op die video zouden krijgen, moest Devin het volgende jaar een wielerkoers rijden. Zoveel likes halen we toch nooit, dachten we. Inmiddels zijn we in volle voorbereiding op hopelijk onze eerste wedstrijd als team.”

Josse: “Als je de wielersport bekijkt als grote ladder heb je onderaan de Tour de France op televisie kijken en bovenaan de Oliver Naesen van deze wereld. Wij zijn misschien twee treden omhoog geklommen en gaan nu kijken hoever je op die trap kan komen als je er alles voor doet.”

Bas en Josse in gesprek met onze redacteur Maxim – foto: Vincent Engel

Bij de Belgische wielerbond is inmiddels het Tour de Tietema Cycling Team ingeschreven, waardoor de mannen in hun eigen teamkleding mogen starten. Voor de fans lanceren ze een tweede YouTube-kanaal met materiaal- en voedingstips en supportersplatform Meesterknecht.

Devin: “Hoe word je professioneel amateurwielrenner? Die vraag gaan we beantwoorden. Als Meesterknecht krijg je een heel gaaf pakket met een fietsshirt, wedstrijdsokken, trainingsschema’s en veel exclusieve content.”

Josse: “Het allergaafste gevolg van wat wij doen, zijn de vele berichtjes die wij krijgen van mensen die door onze video’s zijn begonnen met wielrennen. En zelfs voor mij is wedstrijdfietsen nog iets totaal nieuws. Ik ben nog nooit bij een amateurwedstrijd geweest. Ik denk dat het heel leuk kan zijn te tonen dat amateurwedstrijden een mooie verdiepingsslag van het recreatieve fietsen kan zijn.”

Devin: “Ons hoofddoel dit jaar is een wedstrijd uitfietsen. En dat gaat al een behoorlijk klus worden.”

Bas: “Ons ultieme doel is iemand die bij ons team is begonnen aan de start van de echte Ronde van Vlaanderen krijgen.”